Alja Ajdišek

Osebe z albinizmom se v osrednji in vzhodni Afriki soočajo z diskriminacijo, ki je dobila vse razsežnosti v zadnjem desetletju s prihodom kapitalistične mentalitete. Prispevek povezujem s člankom Ideologija in ubijanje albinov v Tanzaniji: raziskava kulturnega relativizma Ralpha Tannerja ter s člankom Zgodovina napadov na osebe z albinizmom. Magija je dobila nov pomen v času družbenih sprememb prebivalcev zaradi širših globalnih procesov (kapitalizem, korupcija, nacionalizem in modernizacija), ki so vplivali na podeželske prebivalce.

Albinizem je genetska bolezen, pri kateri je značilno delno pomanjkanje ali odsotnost pigmenta melanina v koži, laseh in očeh. Termin izhaja iz latinske besede albus, kar pomeni bel. Prizadete osebe so bolj podvržene kožnim rakom, sončnim opeklinam in očesnim boleznim. V nekaterih delih afriške celine je število ljudi z albinizmom zelo veliko. V Tanzaniji se s to boleznijo rodi eden na 1400 prebivalcev. Kjer je verovanje v čarovništvo globoko vpeto v način življenja ljudi, uporabljajo dele telesa albinov v magične namene, saj naj bi njihovi udi prinašali bogastvo, uspeh, srečo in ozdravitev bolezni.

V Malaviju in Tanzaniji jih imenujejo ‘zeroo zeroo’, ‘beli duhovi’ ali ‘ljudje duhovi’ (ghost people). Smatrajo jih za nesmrtna nadnaravna bitja. Kdor se dotakne albina, ga kmalu doleteli nesreča, bolezen ali smrt. Spolni odnos z albinom pa naj bi veljal kot zdravilo proti AIDS-u. Posilstva niso redek primer. Dele telesa, predvsem kosti otrok in žensk, uporabljajo kot talismane ali pa kot sestavino za magične napoje, s katerimi zdravijo bolezni ali pa prinašajo srečo, bogastvo in uspeh pri poslih. Ribiči naj bi na veliko posluževali takšnih magičnih praks, saj ribolov zahteva veliko napora in srečo pri ulovu, magija pa to zagotavlja. Lasje albinov, ki so spleteni v ribiške mreže, omogočajo uspešnejši ulov. Zato nekatere najuspešnejše ribiče obtožujejo ubijanja albinov za magične namene.

Številni mediji poročajo o nasilju nad albini in celo o umorih. Zaradi vizualne drugačnosti (izrazita bela koža in lasje) so pogosto tarča posmeha. Ljudi ugrabljajo, jih pohabljajo, da od njih ostanejo razmesarjena trupla. Ali pa odkopavajo grobove in kradejo kosti. Kdo so ljudje, ki izvajajo ta okrutna dejanja? Najpogosteje so to vaščani, njihovi sosedje, ki dele telesa prodajo čarovniškim vračem (witchdoctors) v zameno za ogromne količine denarja. Celotno truplo naj bi bilo v Tanzaniji vredno 75.000 $. So tudi primeri, ko starši ali sorodniki sami ponudijo otroka prekupčevalcem ali čarovniškim vračem zaradi želje po hitrem zaslužku. Zaradi tega je začela rasti trgovina s prekupčevanjem z udi, ki je postala donosen posel.

Ljudje živijo v strahu in negotovosti, sprašujoč se, ali bodo naslednje žrtve. Ne zapustijo svoje hiše ali vasi, ponoči ne hodijo ven. Številke žrtev napadov so visoke: v Tanzaniji naj bi bilo ubitih okoli sto ljudi v enem letu. Številka pa naj bi bila še večja, ker veliko primerov sploh ni prijavljenih. Zaradi pomanjkanja dokazov policija aretira le nekaj storilcev. Zaradi posledic albinizma, kot sta večja dovzetnost do kožnih bolezni in slabovidnost, so osebe depriviligirane v izobraževalnih procesih in pogosto izključene iz družbe. Prakse detomora pri skupnosti Sukuma v severozahodni Tanzaniji niso redek pojav. Lastni starši ubijejo otroka z albinizmom pri rojstvu, ali pa to storijo njihovi sorodniki, ki ne želijo, da bi imeli osebo s takšnim stanjem v svoji družini. Otroke ponekod obredno žrtvujejo, da se jih znebijo, saj niso zaželeni del družbe.

Zakonodaja proti čarovništvu v Afriki obstaja že od kolonialnih časov. V Tanzaniji je vlada pred nekaj leti ostro obsodila napade, aretirali so tradicionalne zdravilce in naložili višje kazni ugrabiteljem in tistim, ki se ukvarjajo s trgovino z deli telesa. Država je postavila posebne šole za albine in varne hiše, kamor se žrtve lahko umaknejo. Vendar izoliranost od družbe sama po sebi ni rešitev za prenehanje nasilja. Napadi na albine so v Tanzaniji upadli, predvsem zaradi nevladnih organizacij (UTSS) in prostovoljcev, ki so prebivalce poučili, da albini nimajo nikakršne magične moči in da so to le običajni ljudje. Ob uvedbi strožjih kazni v Tanzaniji pa narašča število žrtev v Malaviju. Tam kriminalna dejanja niso raziskana, kazni pa so blage. Njihova vlada je aretirala nekaj ljudi, vendar pa napade še vedno jemlje premalo resno.

Čarovništvo ima pomembno vlogo v načinu življenja prebivalcev na nekaterih afriških območjih, pa tudi drugod po svetu. Tanner razlaga, da magijo uporabljajo kot način preživetja, kot logično razmišljanje pri obnašanju za uspešno preživetje. Magična moč albinov z vidika zahodne znanosti ni mogoča, kar pa je za prebivalce podeželskih afriških skupnosti družbeno nerelavantno. Ni nobene znanstvene podlage, da ud albinov zdravi bolezni. Skupnostim, kot je na primer Sukuma v Tanzaniji, se zdi takšno doseganje zdravja in bogastva sprejemljivo, razumljivo in logična rešitev. Vzroki za napade so posledica mešanice mitov in tradicije. Kapitalistična miselnost in želja po hitrem zaslužku pa iz tega želita narediti še dobiček.

3156719700000578-0-image-a-62_1455790304330

(avtor fotografije Claudio Simunno, http://www.dailymail.co.uk/news/article-3452630/The-ghost-people-Tanzania-albino-community-live-fear-hunted-hacked-pieces-body-parts-treasured-witch-doctors.html)