Sledeči blog je namenjem izražanju antropoloških spoznanj. Tako, kot sodobni potrošnik v veleblagovnici dobi na tisoče idej za darila, se je dvema nadobudnima antropologinjama in etnologinjama na sprehodu po slovenski prestolnici rodila ideja za razpravo o novem trendu…

Ko gre pomlad proti koncu ter se začenja poletje z žgočim soncem, spodbuja vročina  nič hudega sluteče ljudi k misli, da se v ljubljanskem vrvežu zagotovo splača ustaviti v lokalu, polizati sladoled, spiti kavo ali pa naročiti mrzlo pivo. Nekaj pa v trenutku pritegne posameznikovo pozornost: to je ena izmed novodobnih marketinških potez, in sicer table z zabavnimi napisi, ki mimoidoče mamijo v lokale.

slika 1
Foto: Alenka Trogrlič, Ljubljana, 29.5.2016

V središču Ljubljane so dandanes lokali na vsakem vogalu. V postrežbi se ne razlikujejo kaj prida; mimoidoči ve, da kjerkoli bo preživel svoje pol ure časa, mu bodo skoraj zagotovo postregli hitro in bo dobil, kar si želi. Ponudba v lokalih tudi ne niha pretirano: dolga kava, kratka kava, podaljšana, skrajšana, s peno in brez, ledena, sladoled, voda in led ter pivo. Vse našteto dobiš skoraj povsod, pa vendar presenetljivo veliko število ljudi meni, da je ponekod ponudba veliko boljša kot drugje. Tudi zato nekateri zahajajo na eno in isto mesto.

Če se mimoidoči ne obremenjuje s kvaliteto kave, ali pa se nanjo ne spozna, je druga stvar, na katero je morda pozoren, ambient lokala. Lokal je lahko živahen, miren, skrit, glasen, svetel, temačen, itd., vse to se kaže v njegovem obisku.

Table z zabavnimi in zbadljivimi napisi ne obljubljajo idealnega ambienta niti idealne ponudbe, ampak s svojo hudomušnostjo predvsem govorijo o prijaznosti, domačnosti in sproščenosti osebja. Vsak ima željo, da bi mu postregli v tovrstni intimni atmosferi. In za kakšno tablo sploh gre? To je čisto navadna (lesena) tabla, kot smo jo poznali v šoli, le da je ta črna, na njo je mogoče pisati s kredo (in se napisano z vlažno gobo lahko tudi izbriše).

Napis na tabli običajno sporoča, kaj lokal obljublja. Včasih je to določena pijača; tabla pogosto »opeva« hladno pivo, spet drugič kakšno redkejšo pijačo, ki jo želijo spraviti v promet. Posebej zanimivi pa so primeri, ko na tabli ni ničesar v povezavi z gostinstvom, ampak zabaven napis, ki človeka prisili, da se za trenutek ustavi in ga prebere – to učinkuje približno tako kot drsenje po Facebooku ali Instagramu: ko prideš do točke, kjer vidiš kratek napis, se hočeš nočeš ustaviš in ga prebereš, saj si ne dovoliš zamuditi potencialne možnosti nasmeha ali pa nekaj novih modrih besed.

slika 2
Foto: Tjaša Struna, Novo mesto, 30.5.2016

Na  Ilijaninem blogu  sva zasledili prispevek o podobni temi, kot jo opisujeva sami, o antropologiji in marketingu. Ugotovimo lahko, da sta si ti dve veji zelo podobni, saj se obe ukvarjata z ljudmi in njihovimi potrebami; tako marketing kot antropologija se usmerjata na različne skupine ljudi in jih raziskujeta ter tudi oblikujeta odnose, ki so pomembni za njihovo nadaljnje sodelovanje.

Jazz Club Gajo, ki glede na svoje oglaševanje na Instagramu in Facebooku zelo dobro ve, kaj je dober marketing, je zunanjost lokala okrasil z naslednjim napisom: »Roses are red, violets are blue, gin and tonic is cheaper than dinner for two«. Tako je, napisi se pri nas pogosto pojavljajo tudi v angleščini – jasno, saj tujcev sredi Ljubljane kar mrgoli. Natakar, ki je med najinim sprehodom s kredo popravljal napise na tabli tega lokala – med njimi je bilo omenjenih nekaj hišnih pijač, kot sta Jazz Ice Tea in Jazz Juice – je nagajivo dodal: »Ljudem je treba pokazati, kaj si želijo piti«. Jasno je torej, da je človeku, ki prisede v lokal in razmišlja, kaj si pravzaprav želi popiti, v pomoč tabla z nekaj idejami.

slika 3
Foto: Alenka Trogrlič, Ljubljana,  28.5.2016

Kot sva že omenili, table nimajo vedno stereotipne marketinške vsebine. V naslednjem primeru, ki sicer velja za lokalno trgovino, nosi sporočilo na tabli globlji pomen. Še vedno služi kot dodatno povabilo mimoidočemu, vendar služi tudi kot življenjsko sporočilo in navdih. Ko spodnja tabla nagovarja ljudi k lokalnemu nakupovanju, ne skrbi le za lokalni trg, temveč  posameznika napeljuje, da udejanji svoja morebitna življenjska načela. Če preberemo spodbudno sporočilo na spletu, sicer dobimo neko mero inspiracije, ki pa nas lahko zapusti tako hitro kot hladno pivo poleti. V primeru table pa se lahko človek v trenutku ustavi in izvrši svoja načela in cilje.
slika 4
Vir: Splet.

Najrazličnejši napisi se nahajajo tudi ob restavracijah. Eden izmed njih se glasi »Kdor ga zvoha, ta ga spoha«. Ali pa še eden opažen humorni napis: »Če v nebesih ni piva, jaz ne grem gor.«

Tudi sama lokacija in postavitev table pripomoreta k temu, da jo opazimo. Table so pogosto pomaknjene na čim bolj vidno mesto v bližnji okolici lokalov. S svojimi zanimivimi, lastnoročnimi in svežimi napisi so velike iskalke pozornosti. Tudi če bi mimoidoči z očmi le prešinil lokal, bi ga tabla zagotovo spomnila nanj.

V ljubljanski pivovarni Union so celoten sistem tabel in oglaševanja, povezanega z njimi, premaknili za eno stopnjo višje. Njihova tabla je bila namreč ukradena. Postopki, ki so sledili, so izzveneli viralno, vendar izredno učinkovito kot reklama Unionu. Na ukradeno tablo so na socialnih omrežjih razpisali nagrado – sodček piva najditelju. Na tak način se je slika table širila, ime množičnega proizvajalca piva pa se je širilo naokoli.
slika 5
Vir:Splet.

Vsaka reklama je dobra reklama, pravijo. Tudi table, ponekod bolj, drugje manj, pomenijo orodje oglaševanja, obenem pa širijo neko energijo, ki lahko pomaga posamezniku za trenutek sprostiti misli.